Data publikacji: 25 kwietnia 2019 • Autor: Grzegorz Tokajuk subskrybuj blogCentrum Danych pod wodą!
Microsoft uruchomił nowe centrum danych, zlokalizowane u wybrzeży archipelagu Orkadów, nieopodal Szkocji. Obiekt ma postać podobnej do kontenera kapsuły i jest umieszczony 35 metrów pod powierzchnią wody - tam gdzie nie zagrażają mu szalejące na powierzchni sztormy i gdzie ma nieograniczony dostęp do zimnej wody, chłodzącej całą instalację.
Samo stosowanie wody morskiej jako chłodziwa nie jest niczym nowym - od dekad używa się jej do tego celu w energetyce, zaś od kilkunastu lat słyszymy o serwe-rowniach montowanych pod ziemią lub pod powierzchnią wody i chłodzonych w ten sposób. Nowatorstwo projektu Natick polega na koncepcji modułowych, łatwych do budowy i wdrażania serwerowni, które można szybko instalować i uruchamiać w miejscach, gdzie akurat rośnie popyt, np. na usługi chmurowe.
Podwodna serwerownia u wybrzeży Orkadów to drugi etap podmorskiej ekspansji Microsoftu. Pierwszy nastąpił przed trzema laty, w sierpniu 2015 roku, kiedy podobny obiekt umieszczono testowo pod powierzchnią Oceanu Spokojnego. Projekt Natick jest jednym z kilku poligonów doświadczalnych Microsoftu - firma testuje rozwiązanie z myślą o szerszym wdrożeniu oraz bliższym przyjrzeniu się wszystkim mocnym i słabym stronom instalowania serwerowni w głębinach oceanicznych. Na razie wydają się przeważać zalety. Infrastrukturę umieszczoną w kapsułach, takich jak zainstalowana na granicy Morza Północnego i otwartego Oceanu Atlantyckiego, można bardzo łatwo chłodzić dzięki nieprzebranym zasobom zimnej wody. Można je też montować w bezpośredniej bliskości wielu dużych miast, a na dodatek w wypadku obiektów instalowanych na wodach międzynarodowych nie trzeba płacić za nie czynszu. Instalowaniu tego typu obiektów pod wodą dodatkowo sprzyja fakt, że na dnach mórz i oceanów spoczywają kable stanowiące szkielet światowej sieci teleinformatycznej - wszystkie kontynenty i kluczowe rejony świata są skomunikowanie w ten sposób.
„Te kable po prostu leżą i czekają, aż ktoś podłączy do nich dodatkowe urządzenia i zacznie stosować je do przesyłania danych i mocy obliczeniowej. Ponad połowa populacji świata mieszka w bezpośredniej bliskości wybrzeża - instalując serwerownie w wodzie możemy skrócić drogę, jaką muszą przebyć dane pomiędzy data center a użytkownikami, zapewniając im tym samym sprawniejsze wyświetlanie stron WWW, materiałów ideo, czy gier Online" - ocenił Neil Kermode, dyrektor zespołu odpowiedzialnego za realizację tego etapu projektu Natick.
6 grudnia 2021
autor: Krzysztof Baran
E-commerce będzie rósł ok. 12% rok do roku.
e-commerce będzie rósł rok do roku średnio 12% rocznie. Już teraz jest zatrzęsienie wakatów w tym sektorze. Firmy ...
16 września 2021
autor: Krzysztof Baran
E-commerce: oto pięć zagranicznych rynków, na które powinni zwrócić uwagę polscy sprzedawcy. ...
Masz ambicję rozwinąć własną firmę w globalną markę internetową? Poznaj swoich przyszłych zagranicznych klientów ...
24 czerwca 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Jak wybrać influencera do współpracy?
W dobie darmowego dostępu do szeregu różnorodnych danych liczbowych warto wiedzieć, o jakie statystyki pytać i jak ...
6 czerwca 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Jakie treści publikować na Facebooku?
Za tworzenie efektywnych treści na Facebooku odpowiada nie tylko ludzka kreatywność. Powodzenie naszej komunikacji zależy ...
29 Maja 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Dlaczego warto nadal inwestować w e-mail marketing?
E-mail marketing jest jedną z najczęściej wykorzystywanych form promocji. Dobrze przygotowane wiadomości mogą ...
23 Maja 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Content is king!
Czy da się ułatwić codzienną pracę nad przygotowywaniem treści? „Content is king” – wiadomo. Któż z osób, ...
18 Maja 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Siła i jakość Personal Branding
Silna marka osobista to prawdziwe wartości, szczera obietnica połączona z jej spełnieniem, odpowiadanie na potrzeby ...
1 Maja 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Potencjał sprzedażowy Instagrama
W tym momencie do potencjału sprzedażowego Instagrama nikogo nie trzeba przekonywać, mimo że praktycznie jeszcze rok temu ...
25 kwietnia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Centrum Danych pod wodą!
Microsoft uruchomił nowe centrum danych, zlokalizowane u wybrzeży archipelagu Orkadów, nieopodal Szkocji. Obiekt ma ...
16 kwietnia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Kilka mitów na temat bezpieczeństwa chmury.
Jeszcze kilka lat temu o chmurze głównie się mówiło, dzisiaj jest to jeden z czynników napędzających biznes. ...
2 kwietnia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Przenieś biznes do sieci!
E-commerce to olbrzymie wirtualne targowisko, na którym każdy - od detalisty po ogromne sieci handlowe - znajdzie ...
27 lutego 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Reklama na Instagramie
Jak wytłumaczyć to, że reklamy, które z każdej strony nas atakują – czy to w realu, czy w Internecie – ...
21 lutego 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
LinkedIn i profil firmowy
LinkedIn to największa biznesowa dzielnica świata – liczba jej „mieszkańców” w listopadzie 2018 r. przekroczyła ...
4 lutego 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
E-maile transakcyjne - działaj skuteczniej!
Mail transakcyjny jest podstawowym narzędziem umożliwiającym kontakt z klientem. Poprzez automatycznie generowane ...
29 stycznia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
W poszukiwaniu dobrej nazwy
Jak pozyskać ciekawą nazwę domeny, gdy wszystkie interesujące są już zajęte? Na jakie kwestie warto zwrócić uwagę?
25 stycznia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Newsletter dla content marketingu?
E-mail marketing to jedna z najbardziej efektywnych form komunikacji marketingowej. Warto pamiętać, że jedynie ok. 4% ...
21 stycznia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Komputer kwantowy - czy będziemy go używać w przyszłości?
Nad komputerami kwantowymi pracują zarówno największe korporacje, jak i start-upy technologiczne. Większość dostawców ...
16 stycznia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Bezpieczeństwo IT w 2019 roku
W nadchodzących latach możemy się jeszcze większego profesjonalizmu i zaawansowania cyberprzestępców. Hakerzy na pewno ...
3 stycznia 2019
autor: Grzegorz Tokajuk
Generowanie sprzedaży, dzięki newsletterom
Newslettery wciąż są skuteczne, niedrogie w porównaniu z tradycyjnymi mediami i już dawno zapewniły sobie ...
17 grudnia 2018
autor: Grzegorz Tokajuk
Zielone światło dla urządzeń mobilnych, czyli Mobile-First Index.
Firma Google stawia na Mobile-First Index w swojej wyszukiwarce. Mówiąc najprościej: wyższą pozycję zajmą ...