Porównywarka cen idealo przyjrzała się kolorom wykorzystanym przez współpracujące z nią sklepy. W analizie uwzględnione zostały oferujące różnego rodzaju asortyment sklepy internetowe z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii. Z każdego kraju wybranych zostało dziesięć najpopularniejszych sklepów internetowych z następujących kategorii: asortyment ogólny*, high-tech, moda, zabawki i motoryzacja. W badaniach uwzględniono i zanalizowano kolory tła każdego ze sklepów internetowych, nawigacji na jego stronie internetowej oraz trzeci wyrazisty kolor, taki jak barwa umieszczonych na nim przycisków lub wyróżniona w logo sklepu.
Główny kolor: Minimalizm nadaje tonu
Mimo wielu różnic obserwowanych w poszczególnych krajach, analizowani przez porównywarkę cen idealo sprzedawcy są w znacznej części zgodni. Zarówno w większości polskich, jak i europejskich sklepów internetowych jako główny kolor zdecydowanie wyróżnia się jasna i neutralna biel. O ile we Francji na białe tło decyduje się znaczna większość sklepów, to również polscy sprzedawcy chętnie sięgają po ten kolor.
W Polsce oprócz bieli w tym miejscu występuje także szarość. Oprócz tych dwóch kolorów w niewielkiej ilości sklepów można trafić na beżowe, czarne lub niebieskie tło. Inaczej sytuacja prezentuje się w Wielkiej Brytanii, która wyróżnia się największą kolorystyczną różnorodnością.
Określana przez grafików „biała przestrzeń”, jest charakterystyczne przy projektowaniu tła sklepu tak, żeby jego klient nie czuł się przytłoczony nadmierną ilością opisów produktów, cen i informacji o asortymencie sklepu.
W psychologicznych studiach nad kolorami biel jest symbolem prawdy i prawości, przez co ma podkreślić bardzo pożądany przez właścicieli sklepów internetowych wizerunek poważnego, godnego zaufania sprzedawcy.
Nawigacja w sklepie internetowym: Przez poważną szarość ku wyraźnej strukturze
Także w wyborze koloru nawigacji w swoich sklepach internetowych sprzedawcy współpracujący z idealo są prawie jednomyślni i najchętniej sięgają po szarość. Polskie sklepy internetowe jako jedyne odbiegają od ogólnoeuropejskiej średniej. Sprzedawcy z Polski najczęściej stawiają na silne kontrasty i zestawiają jasne kolory tła z czarnymi elementami nawigacyjnymi.
Okazuje się jednak, że polscy sprzedawcy powinni uczyć się od swoich kolegów z pozostałych zbadanych krajów. Szare elementy nawigacyjne mają neutralne działanie. Nie są tak surowe dla oka jak czerń, lecz wciąż nadają stronie internetowej sklepu wystarczająco wyraźną strukturę, by systematycznie oprowadzać użytkownika przez cały swój content.
W kolorymetrii szarość utożsamiana jest bowiem z powagą i kompetencją, co sprawia, że także na poziomie asocjacyjnym doskonale nadaje się do wykorzystania w nawigacji strony internetowej – jest to więc dobry wybór dla tych sklepów, które nie chcą, żeby barwa nawigacji w sklepie przykuwała uwagę bardziej, niż trzeci wyróżniany w nich kolor.
Drugi najpopularniejszy kolor nawigacji na stronach internetowych sprzedawców znad Wisły zbliżony jest już do ogólnoeuropejskich rynków. Tak w Polsce, jak i w innych zagranicznych sklepach internetowych współpracujących z idealo jest to bowiem niebieski. Kolor ten w równej mierze cieszy się upodobaniem u kobiet jak i mężczyzn. Jednocześnie utożsamiany jest z zaufaniem i rzeczowością – dwoma cechami, które sprzedawcy w sieci z całą pewnością bardzo chętnie obierają sobie za swoje motto.
Trzeci kolor: Barwne podkreślenie okazji i akcentów
Wyniki badań przedstawiają się barwniej, gdy przychodzi kolej na trzeci element kolorystyczny wykorzystywany w sklepach internetowych. Podczas gdy Niemcy, Wielka Brytania i Francja najczęściej sięgają po pomarańczowe i czerwone akcenty, w Hiszpanii dominuje godny zaufania i konkretny niebieski. W polskich sklepach internetowych natomiast trudno doszukać się tendencji kolorystycznych charakterystycznych dla danych branży, zaś paleta barw wykorzystanych w sklepach internetowych zdaje się być bardzo zrównoważona. Dosłowną szarą myszką w badaniach są Włochy, gdzie w większości przebadanych sklepów internetowych dominują szare elementy.
Częste występowanie czerwonych i pomarańczowych elementów w przebadanych przez idealo sklepach internetowych tłumaczone jest następująco: „Czerwień jest kolorem na wskroś sygnałowym i najlepiej nadaje się do stawiania akcentów i skupianiu uwagi na najważniejsze elementy. Jeśli jednak ktoś nie chce wywoływać 'alarmującego' wrażenia, ten decyduje się na bardziej subtelny pomarańczowy”.
Z psychologiczno-asocjacyjnego punktu widzenia oba te kolory emanują ciepłem, energią i pasją. Czerwień to przede wszystkim kolor alarmujący (choćby w przypadku znanych wszystkim elementów informujących o przecenach), zaś pomarańczowy i żółty kojarzone są z niskimi cenami. I to właśnie żółty, biały, niebieski i zielony w równym stopniu co pomarańczowy i czerwony są kolejnymi kolorami, które sprzedawcy z Polski wybierają, by skupić na sobie uwagę użytkowników.
Odpowiedni kolor to podstawa sukcesu
Dobór kolorów jest bardzo istotny ponieważ chybione połączenie może dać odwrotny skutek i zamiast zachęcić klienta do zakupów, spowoduje jego niechęć i w konsekwencji zamknięcie takiej strony. Takim nietrafnym zestawieniem jest powiązanie koloru żółtego z czarnym. Choć żółty jest przede wszystkim kojarzony z dobrym humorem i słońcem, kolor ten wywołuje także niekorzystne asocjacje. W zestawieniu z czernią sygnalizuje on niebezpieczeństwo – tak jak można zaobserwować na przykładzie policyjnych taśm ostrzegawczych.
Jedno jest pewne: wykorzystanie kolorów w handlu internetowym musi być zawsze dokładnie przemyślane. Kolory w dużym stopniu wpływają na nastrój i biorą aktywny udział w tworzeniu pierwszego wrażenia, jakie wywołuje w swoich klientach sklep internetowy, a jak wiadomo, drugiej szansy na ogół się nie dostaje.
Źródło: www.komercyjnie.com - artykuł: Jakie kolory sprzedawcy wybierają dla swoich sklepów internetowych?