• slidebg1
  • slidebg2
  • slidebg3
  • slidebg4
  • slidebg5
  • slidebg6
HOME  •  BLOG
Data publikacji: 4  grudnia  2014     Autor: Iwona Chojecka subskrybuj blog

Barwy w e-commerce – na jakie postawić, żeby sprzedać produkt?

Według psychologii kolorów, każda barwa oddziałuje na nasze postrzeganie i nastrój. Najogólniejsza teza teorii barw mówi o energetyczności ciepłych kolorów (czerwienie, żółcienie, pomarańcze), wrażeniu spokoju, jakie przynoszą chłodne kolory (błękity, fiolety) oraz neutralności bieli, czerni i szarego.

Odbiór barw
Chociaż znaczenie barw może różnić się w zależności od kultury, reakcje większości osób na poszczególne kolory wydają się być zbliżone, jednak nie jest takie samo. Jednym z czynników wpływających na preferencje kolorystyczne ma płeć. O ile błękit i zieleń stanowią ulubione barwy zarówno dla mężczyzn i kobiet, o tyle cieszący oko pań fiolet znajduje się w grupie odcieni nieakceptowanych przez mężczyzn. Trójcę pożądanych barw u panów uzupełnia czerń. Obie płcie natomiast stronią od pomarańczowego i brązu, dodatkowo kobiety nie przepadają za szarym. Warto wskazać jeszcze jedną ważną różnicę między postrzeganiem kolorów przez obie płcie – kobiety wolą odcienie stonowane, z dodatkiem bieli, podczas gdy mężczyźni lubią jaskrawe barwy oraz ciemniejsze odcienie.
Interesujące jest także powiązanie między temperamentem klientów a ich preferencjami kolorystycznymi. Konsumenci impulsywni znajdują się pod dużym wpływem odcieni czerwonego i pomarańczowego, na tych bardziej oszczędnych działa turkus i granatowy, klienci tradycyjni natomiast gustują w różowym oraz jasnych odcieniach fioletu i niebieskiego.
Nie bez znaczenia jest też wiek odbiorców. Młodzi znajdują się pod większym wpływem jaskrawych i żywych barw, podczas gdy osoby starsze wolą kolory o łagodniejszej tonacji.

W zależności od tego do jakiej grupy konsumenckiej kierowana jest nasza strona  internetowa, skłaniajmy się bliżej wyraźnym bądź stonowanym barwom. Oczywiście, zawsze należy pamiętać o gustach i preferencjach indywidualnych klientów.
 

Przyciąganie i odpychanie kolorem

Czerwienie najsilniej akcentują tekst czy obraz, przyciągą uwagę, prowokuje do szybkiej reakcji, stąd idealnie nadaje się do nagłówków: „kup teraz”, „okazja”, „promocja” itp. Ma również wydźwięk erotyczny (budzi skojarzenia np. ze zmysłowym karminem ust), wskazuje na niebezpieczeństwa (np. znaki stop), ale także... wzmaga apetyt, stąd często pojawia się w logo restauracji np. typu fast-food (McDonald’s, KFC).

Żółty przywodzi na myśl ciepło i radość oraz energię, dlatego polecany jest do promowania produktów dla dzieci, bądź ofert spędzania wolnego czasu. Często loga biur podróży łączą kolor żółty, w kontekście słońca czy piasku na plaży z błękitem. Oczywiście, błękit znajduje się tam naturalnie jako nawiązanie do pięknego nieba czy krystalicznie czystej wody, ale jest tutaj i głębsze znaczenie.
Błękit emanuje łagodnością i spokojem, wzbudza zaufanie, bo kojarzy się z prawdą, lojalnością i solidnością. Sprawdza się w przypadku towarów i usług powiązanych z czystością, wodą, powietrzem, np. linii lotniczych, środków czystości, filtrów wodnych. Lubiany jest również w branży finansowej czy IT. Niebieski w odróżnieniu od czerwieni i pomarańczowego, hamuje apetyt, nie nadaje się więc do wspierania sprzedaży produktów żywnościowych.
Zieleń to kolor powiązany z naturą i wskazuje na harmonię, wzrost, płodność oraz świeżość. Symbolizuje także bezpieczeństwo, spokój i nieszkodliwość, polecany jest zatem wszystkim których e-biznes powiązany jest z ekologiczną żywnością czy wyrobami medycznymi.
Czerń to synonim elegancji, tajemniczości i mocy. Czerń kojarzy się z prestiżem i luksusem, dlatego duży odsetek samochodów z wyższej półki sprzedaje się w tym właśnie kolorze. Jednakże nie tylko towar w tym kolorze uchodzi za prestiżowy. Wiele firm sprzedających produkty „luksusowe” – samochody, zegarki, biżuterię – używa czerni do pokreślenia wyrazistości swoich produktów. Czarny służy też podkreśleniu innych barw, w zestawieniu z czerwienią i pomarańczowym daje agresywny efekt.

Źródło: www.fp20.org - artykuł: Barwy w e-commerce – na jakie postawić, żeby sprzedać produkt?



Dodaj komentarz

Imię: *
Treść: *
Przepisz kod z obrazka: *
  
* pola wymagane
1  sierpnia  2016
autor: Grzegorz Mistewicz
Zakupy online. Jak należy postępować, gdy paczka odbierana w Paczkomacie jest uszkodzona?
Coraz więcej konsumentów wybiera jako formę dostawy właśnie paczkomaty. Na co powinniśmy uważać?
31  Maja  2016
autor: Iwona Chojecka
Content, o który musi zadbać każdy e-commerce
Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów, aktualizacja oferty czy kontakt z klientami.
13  kwietnia  2016
autor: Iwona Chojecka
Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków? Praktyczne porady i przykłady działań ...
Według badań 61% kupujących porzuca koszyk w e-sklepie i nie finalizuje zakupów. Jak zatem skutecznie zmniejszyć ...
4  marca  2016
autor: Grzegorz Mistewicz
Zakupy online. Kiedy nie można odstąpić od umowy zawartej na odległość?
Kiedy sprzedawca może odmówić nam prawa do zwrotu towaru? Powszechnie stosowane prawo klienta do zwrotu towaru zakupionego ...
25  lutego  2016
autor: Grzegorz Mistewicz
Google Docs - edycja dokumentów za pomocą głosu
Google nie od dziś zaskakuje nas swoimi osiągnięciami. Obecnie bardzo trudno jest zaskoczyć userów czymś nowym ...
11  sierpnia  2015
autor: Grzegorz Mistewicz
Inwigilacja w Windows 10 w porównaniu do innych systemów operacyjnych oraz jak ...
12  Maja  2015
autor: Anna Nasiłowska
Hamaki Amazonas
Hamaki Amazonas można zamocować w ogrodach, tarasach a nawet w salonie. Można z nich korzystać wszędzie.
21  kwietnia  2015
autor: Anna Nasiłowska
Hamaki Ticket to the moon
Hamaki ticket to the moon można zabrać ze sobą w każdą podróż, wycieczkę.
9  kwietnia  2015
autor: Anna Nasiłowska
Hamaki Jobek
Hamaki jobek są wykonane z doskonałej jakości materiału. Idealne są do każdego domu, mieszkania i ogrodu.
25  marca  2015
autor: Anna Nasiłowska
Hamaki La siesta
Firma LA SIESTA specjalizuje się w projektowaniu, dystrybucji i sprzedaży hamaków z Ameryki Południowej oraz ...
18  marca  2015
autor: Anna Nasiłowska
Koala Hammock
Hamaki Koala można zamocować w ogrodach, tarasach a nawet w salonie. Można z nich korzystać wszędzie.
2  marca  2015
autor: Grzegorz Mistewicz
Automatyczna konwersja reklam w Adobe Flash na format HTML5 w Google Adwords
Google poinformowało, że będzie automatycznie konwertować większość reklam w Adobe Flash znajdujących się ...
13  lutego  2015
autor: Grzegorz Mistewicz
Nie bądź jak Twój stary! Skończ z przeciętnymi newsletterami - 6 porad
Przeciętne newslettery bombardują nas całymi dniami. Sprawdź co możesz zrobić aby uatrakcyjnić ten najpopularniejszy ...
13  lutego  2015
autor: Grzegorz Mistewicz
Już niedługo czeka nas przesiadka na protokół HTTP/2
Hypertext Transfer Protocol 2. Wady i zalety nowego protokołu.
5  lutego  2015
autor: Grzegorz Mistewicz
YouTube z możliwością wybrania ujęcia
Ekipa serwisu YouTube uruchomiła testy nowej funkcji popularnego serwisu, dzięki której możliwe jest oglądanie filmów ...
28  stycznia  2015
autor: Iwona Chojecka
Trendy w projektowaniu stron www 2014 ...czyli pamiętaj o prostocie.
Rok 2014 będzie kolejnym krokiem w kierunku wzmocnienia przejrzystości stron firmowych i podniesienia ich ...
16  stycznia  2015
autor: Iwona Chojecka
Co to jest SEO i SEM?
W marketingu internetowym wykorzystywane jest często słownictwo, z którym niekoniecznie zaznajomiony jest przeciętny ...
8  stycznia  2015
autor: Iwona Chojecka
Zwyczaje Polaków dotyczące korzystania ze smartfonów i tabletów
Instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC przeprowadził na zlecenie firmy Eniro Polska, właściciela Panoramy Firm, badanie ...
12  grudnia  2014
autor: Iwona Chojecka
8 na 10 Polaków kupi prezenty pod choinkę przez internet
Wyniki badań przeprowadzonych przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia potwierdzają istnienie trendu, że dzisiaj ...
8  grudnia  2014
autor: Iwona Chojecka
Umowa Allegro i InPost co to oznacza dla branży ecommerce?
Allegro i InPost podpisały strategiczną umowę o współpracy. Określana jest ona mianem „przełomowej ...
 
Copyright © 1999-2016 MOUTON.pl     All rights reserved  -  MOUTON.pl